Příběhy postav nejsou vymyšlené, ale odžité, říká režisér Dužan Duong o svém českém viet filmu. Promítá do něj i sebe

Hledání vlastní identity mezi dvěma odlišnými kulturami i touha po přijetí. To jsou některá z témat prvního českého viet filmu Letní škola, 2001, který nabízí neotřelý pohled do nitra vietnamské komunity v Česku. Jeho režisérem Dužan Duong.

Rodák z Hanoje za sebou má už tři krátkometrážní filmy, Letní škola, 2001 je jeho celovečerní prvotinou. „Je to rodinné drama s lehkými prvky humoru. To zásadní ale je, že se po deseti letech vrací do Chebu červenovlasý Kien, což je syn místních trhovců, kteří ho poslali do Vietnamu. Svým příletem způsobí různé patálie celé rodině,“ popisuje Duong ve zkratce děj filmu, který koncem září představil v prostějovském kině Metro 70.

Snímek s lehkostí přináší autentický pohled do komunity očima první vietnamské generace, která vyrostla v Česku. Duong tak do filmu z velké části promítá svůj životní příběh.

„Příběhy postav nejsou vymyšlené, ale odžité,“ říká. „V roce 2001 mi bylo 10 let a bylo to pro mě nejživější a nejupřímnější období, které jsem v životě zažil. Říkal jsem si, že svůj debutový film chci udělat z tohoto období. Důvěrně ho znám a můžu ho dobře zpracovat,“ uvádí o filmu, který měl premiéru na letošním filmovém festivalu v Karlových Varech.

Dužan Duong

Dužan Duong

Vlastním jménem Duong Viet Duc se narodil roku 1991 v Hanoji, od čtyř let věku je ale vychováván v prostředí evropské kultury. Studoval VŠE, půl roku byl studentem FAMU. Jeho filmařské počátky souvisí s natáčením vlastních tanečních výstupů. Na filmu Mat goc začal pracovat před nástupem na FAMU, dokončen byl až po jeho odchodu ze školy.

Ačkoliv se kulisami pro film stala Praha, děj pojednává o vietnamské komunitě v Chebu. „Hodně Vietnamců dříve pracovalo v Německu, ale když už ho pak museli opustit, přesídlovali se a táhli dál na východ. A Cheb je na hranici s Německem. Díky tomu tam vznikla obrovská tržnice, která se stala pro Němce velkým obchodním centrem,“ vysvětluje Duong.

V roce 2001 mi bylo 10 let a bylo to pro mě nejživější a nejupřímnější období, které jsem v životě zažil.
Dužan Duong

Sám vyrostl v Česku, ale narodil se v Hanoji, hlavním vietnamském městě. „Dělo se to tak více lidem,“ říká a dál objasňuje: „V 80. letech hodně Vietnamců létalo do Berlína, do východního bloku. Tam pracovali nebo se učili jazyk, byla to jakási komunistická výměna. Moji rodiče se potkali v továrně a zakoukali se do sebe. Dělníci mezi sebou ale měli zakázané mít děti, ženy nemohly rodit v emigraci. Proto jsem se narodil v Hanoji.“

Proč je film vyprávěný tzv. ze tří perspektiv? Díky komu prožil „české“ dětství? Jak jeho film rezonoval ve vietnamské komunitě? A kdy se film začne vysílat i ve Vietnamu? Poslechněte si v kompletním rozhovoru.

Redaktorka Českého rozhlasu Olomouc Petra Ševců a Dužan Duong na Dni pro Vietnam v prostějovském kině Metro 70

Všechny hosty a rozhovory z pořadu Větrník najdete i na webu Českého rozhlasu Olomouc nebo v podcastových aplikacích Můj Rozhlas, Spotify nebo Apple iTunes.

autor: Petra Ševců
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.

František Novotný, moderátor

setkani_2100x1400.jpg

Setkání s Karlem Čapkem

Koupit

Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.