Správa železnic jedná o pozemcích pro rychlodráhu Moravská brána. Někteří majitelé se ale prodeji brání

13. leden 2025 11:41

Správa železnic vyčlenila tři miliardy korun na výkup pozemků potřebných pro stavbu vysokorychlostní tratě Moravská brána. Ta povede mezi Prosenicemi na Přerovsku a Ostravou. Jednání o prodeji či směně s majiteli pozemků, mezi kterými jsou jak jednotlivci, tak samosprávy, právě začínají. Nejvíce pozemků se nachází v katastrech Velkých Albrechtic, hranické místní části Drahotuše a Bělotína.

Jedním z dotčených vlastníků je Ivo Balhar, který má zhruba hektarový pozemek v Drahotuších. „Napojení půjde přes můj pozemek. Tady bude sedm kolejišť a už jenom v mém rybníku, což je zhruba 400 metrů čtverečných, půjdou dva pilíře,“ popsal situaci.

Na svém pozemku má chatku, rybník, včely a stádo ovcí. I když stavbě rychlodráhy bránit nechce, přiznává, že místo budoval pro svou rodinu mnoho let. „Nejenom já, ale i sousedé. Znehodnocené bude i celé tady to místo, která je klidovou zónou. Je tu spousta zahrádkářů a chatařů, pro které to bude znamenat hluk a rušení,“ doplnil.

Preference majitelů a samospráv

Někteří vlastníci, včetně Iva Balhara, dávají přednost směně pozemků před prodejem. „Napsal jsem, že když už by přišlo na lámání chleba, byl bych pro směnu, ale s tím, že bych chtěl mít už vybudovaný rybník nebo něco takového. Já už jsem starší člověk a nemám sílu, abych to znovu budoval,“ vysvětlil.

Budeme preferovat směnu (pozemků), pokud nabídka bude odpovídat našim potřebám.
Daniel Vitonský, starosta Hranic z hnutí ANO

Směnu preferují i některé obce, například Velké Albrechtice. Starosta Hranic Daniel Vitonský z hnutí ANO ale uvedl, že s železničáři zatím nejednali. „Mělo by se to týkat zhruba 120 až 130 pozemků, které mají různou výměru. Budeme se bavit o tom, zda prodávat, nebo směňovat. My jsme nakloněni oběma variantám, ale budeme preferovat směnu, pokud nabídka bude odpovídat našim potřebám.“

Výsledky analýzy a harmonogram výkupů

Podle majetkoprávní analýzy Správy železnic v úsecích Moravská brána 1 a 2 upřednostňuje prodej 70 % dotazovaných vlastníků, zatímco směnu by preferovalo jen 7 %.

Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda k tomu dodal: „Po získání kladného stanoviska EIA, což očekáváme v prvním čtvrtletí letošního roku, mohou začít dobrovolné výkupy. Pro nedobrovolné výkupy, tedy nutnost vyvlastnění, je nutné pravomocné povolení záměru na tuto liniovou stavbu, které předpokládáme získat v následujícím roce.“

Výkupy by podle Gavendy měly být hotové do zahájení stavby rychlotrati, tedy do roku 2028.

Chcete mít zprávy (nejen) z vašeho kraje pořád při ruce? Odebírejte Zprávy ČRo Olomouc ve svých podcastových aplikacích Můj Rozhlas, Spotify, Google Podcast nebo Apple iTunes.

Spustit audio

Související