Unikátní olomoucká historická tramvaj z roku 1914 má za sebou úspěšné technické a bezpečnostní zkoušky. Při výjimečných příležitostech díky tomu bude jezdit v ulicích města

Unikátní olomoucká historická tramvaj z roku 1914 má za sebou úspěšné technické zkoušky
Třicet let sloužila jako zahradní domek, než ji objevili nadšenci tramvajové historie. Teď už má 110 let stará olomoucká tramvaj za sebou opravy a taky všechny potřebné zkoušky. V ulicích města bude jezdit při výjimečných příležitostech. Premiérovou jízdu si odbyla v pondělí.
Jedinečný vůz číslo 16 vyrobila Moravskoslezská vagónka ve Studénce v roce 1914, teď už je jediný svého druhu na světě. V Olomouci tramvaj jezdila až do roku 1956.
Řidič tramvaje Tomáš Potěšil společně s tramvajovým nadšencem a znalcem tramvajové historie Miroslavem Burešem ji našli v přerostlém houští nedaleko Olomouce v roce 1988 jako zahradní domek.
„Došli jsme do jednoho místa pod zahrádku a já jsem se té paní ptal, jestli tam nikde není nějaká stará tramvaj. A ta paní mi říká ‚Stojíte pod ňó, je tady v tom křoví,‘ takže nám spadla brada a byl to pro nás velmi významný objev. Protože ten vůz byl sice bez elektrické výzbroje, ale jinak velmi kompletní,“ říká Miroslav Bureš.
V roce 1994 ministerstvo kultury prohlásilo historickou tramvaj číslo 16 kulturní památkou.
Více se dozvíte v rozglasové reportáži.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Foltýn: Češi nemají rádi svůj stát. Armádě důvěřují proto, že po nich v době míru nic nechce
-
Vítězství PSG vonělo po střelném prachu a dýmovnicích. Paříž má za sebou noc divokých oslav
-
OVĚŘOVNA: Do naší mouky červy nepřidáme, říkají slovenští mlynáři. ‚Není to povinnost,‘ reaguje Komise
-
ONLINE: V Rusku se v krátké době zřítily dva mosty, způsobily vlakové nehody. Moskva viní ‚vnější síly‘