Unikátní olomoucká historická tramvaj z roku 1914 má za sebou úspěšné technické a bezpečnostní zkoušky. Při výjimečných příležitostech díky tomu bude jezdit v ulicích města

Unikátní olomoucká historická tramvaj z roku 1914 má za sebou úspěšné technické zkoušky
Třicet let sloužila jako zahradní domek, než ji objevili nadšenci tramvajové historie. Teď už má 110 let stará olomoucká tramvaj za sebou opravy a taky všechny potřebné zkoušky. V ulicích města bude jezdit při výjimečných příležitostech. Premiérovou jízdu si odbyla v pondělí.
Jedinečný vůz číslo 16 vyrobila Moravskoslezská vagónka ve Studénce v roce 1914, teď už je jediný svého druhu na světě. V Olomouci tramvaj jezdila až do roku 1956.
Řidič tramvaje Tomáš Potěšil společně s tramvajovým nadšencem a znalcem tramvajové historie Miroslavem Burešem ji našli v přerostlém houští nedaleko Olomouce v roce 1988 jako zahradní domek.
„Došli jsme do jednoho místa pod zahrádku a já jsem se té paní ptal, jestli tam nikde není nějaká stará tramvaj. A ta paní mi říká ‚Stojíte pod ňó, je tady v tom křoví,‘ takže nám spadla brada a byl to pro nás velmi významný objev. Protože ten vůz byl sice bez elektrické výzbroje, ale jinak velmi kompletní,“ říká Miroslav Bureš.
V roce 1994 ministerstvo kultury prohlásilo historickou tramvaj číslo 16 kulturní památkou.
Více se dozvíte v rozglasové reportáži.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Příměří na Ukrajině: Putin si hraje s časem a čeká, že ji bude moci ještě nějak ,semlít’, podotýká analytik
-
‚Památník není válečným hrobem.‘ Česko odpovědělo Rusku na nótu kvůli soše maršála Koněva
-
Armáda nabere přes 50 000 dobrovolníků měsíčně, tvrdí Putin. Ztráty se můžou blížit milionu
-
Onkologie se bojíme zbytečně. Z rakoviny může být jen chronická nemoc, říká šéfka Ligy proti rakovině