Unikátní olomoucká historická tramvaj z roku 1914 má za sebou úspěšné technické a bezpečnostní zkoušky. Při výjimečných příležitostech díky tomu bude jezdit v ulicích města
Třicet let sloužila jako zahradní domek, než ji objevili nadšenci tramvajové historie. Teď už má 110 let stará olomoucká tramvaj za sebou opravy a taky všechny potřebné zkoušky. V ulicích města bude jezdit při výjimečných příležitostech. Premiérovou jízdu si odbyla v pondělí.
Jedinečný vůz číslo 16 vyrobila Moravskoslezská vagónka ve Studénce v roce 1914, teď už je jediný svého druhu na světě. V Olomouci tramvaj jezdila až do roku 1956.
Řidič tramvaje Tomáš Potěšil společně s tramvajovým nadšencem a znalcem tramvajové historie Miroslavem Burešem ji našli v přerostlém houští nedaleko Olomouce v roce 1988 jako zahradní domek.
„Došli jsme do jednoho místa pod zahrádku a já jsem se té paní ptal, jestli tam nikde není nějaká stará tramvaj. A ta paní mi říká ‚Stojíte pod ňó, je tady v tom křoví,‘ takže nám spadla brada a byl to pro nás velmi významný objev. Protože ten vůz byl sice bez elektrické výzbroje, ale jinak velmi kompletní,“ říká Miroslav Bureš.
V roce 1994 ministerstvo kultury prohlásilo historickou tramvaj číslo 16 kulturní památkou.
Více se dozvíte v rozglasové reportáži.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Válka se změnila na opotřebovávací a růst cen ropy je pro Rusko požehnáním, myslí si Matesová
-
Trump chce v amerických městech vyvolat odpor, aby mohl použít sílu, míní nizozemský politolog Mudde
-
Izraelská společnost je extrémně vitální a zvyklá na krize. Lidé mají sílu na obnovu, míní podnikatel
-
Když vstoupila na kurt, měla určitý respekt, hodnotí kariéru Kvitové bývalá parťačka Sestini Hlaváčková