Vedení Přerova chce bojovat s vizuálním smogem v historickém centru města. Podnikatelům nabízí dotace na nové reklamní poutače schválené památkáři
Samospráva Přerova vyčlenila v rozpočtu města milion korun na dotace na výměnu nevhodných reklam v centru. O příspěvky můžou žádat podnikatelé. Jak by nové poutače měly vypadat, se dozví z manuálu, který zpracovali památkáři.
„Některé reklamy zbytečně kryjí zajímavé fasády, které jsou různě členěné. Kryjí plasticitu těch fasád,“ uvádí památkářka přerovského magistrátu Klára Koryčanová během procházky Wilsonovou ulicí. „Reklama samozřejmě musí zaujmout, ale zároveň by měla být decentní a měla by respektovat ten objekt jako takový,“ dodává.
Podle novely zákona o státní památkové péči od letošního ledna o umístění nových reklamních poutačů v historických částech města rozhodují památkáři.
Reklama samozřejmě musí zaujmout, ale zároveň by měla být decentní a měla by respektovat ten objekt jako takový.
Klára Koryčanová, památkářka přerovského magistrátu
V Přerově se ale chtějí zbavit i stávajících nevhodných reklam. Podnikatelům proto nyní nabízejí dotace k jejich výměně. Využít je chce i spolumajitel nejstarší přerovské cukrárny Dan Klesnil. „Celý objekt jsme zdědili po naší mamince, která zemřela. Teď nás čekají velké opravy, velké renovace. To, že nám město nabízí pomoc, je výborné. Každá pomoc je dobrá,“ říká Klesnil.
Letos magistrát na výměnu nevhodných reklam vyčlenil jeden milion korun. „O programu je zatím zájem, jsme rádi, že se přihlásilo dostatek žadatelů a částka bude pravděpodobně vyčerpána,“ uvádí památkářka Koryčanová, která pro podnikatele připravila manuál, jak by reklamní poutače měly vypadat, kam je umísťovat a z jakých materiálů mají být vyrobené.
Příspěvky i v jiných městech
Příspěvky na výměnu reklamních poutačů poskytují podnikatelům i některá další města. Například v Olomouci dotační titul funguje od roku 2021. Peníze z něj zatím získali tři zájemci v celkové výši 45 tisíc korun.
Chcete mít zprávy (nejen) z vašeho kraje pořád při ruce? Odebírejte Zprávy ČRo Olomouc ve svých podcastových aplikacích Můj Rozhlas, Spotify, Google Podcast nebo Apple iTunes.
Související
-
Místo svítivých nápisů označení zapadající do centra města. V Olomouci chtějí snížit vizuální smog
Obchody a restaurace v centru Olomouce označují různé nápisy. Některé jsou velké a barevné, jiné svítí nebo blikají. To by se ale mělo postupně změnit.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Psychologům na Slovensku hrozí zákaz politických projevů. Návrh podala sestra premiéra Fica
-
Expert: Do termínu předání rukojmí je ještě čas na to, aby se spory mezi Izraelem a Hamásem urovnaly
-
Uhelný průmysl v ruské Kemerovské oblasti je na hraně bankrotu. Důvodem jsou čínská cla
-
Od technologických firem nelze čekat samoregulaci. Na AI zatím příliš nevydělávají, míní Holý