Dřívější dokončení očekávaných úseků dálnic i opravy silnic. Jaké investice chystá vedení kraje do železniční dopravy?

15. leden 2025

Jedna z nejočekávanějších dopravních staveb v Olomouckém kraji, dokončení posledního chybějícího úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem, by měla být dokončená ještě letos. Jaké další důležité stavby dopravní infrastruktury se na území Olomouckého kraje chystají?

Na úvod je potřeba zmínit dálnice. V Olomouckém kraji silničáři plánují letos dokončit hned tři stavby o celkové délce kolem dvaceti kilometrů. Původně tedy všechny tyto dálniční úseky měly termín dokončení až v roce 2026.

O rubrice

Zpravodajsko-publicistická diskuse na téma, které hýbe regionem. O tom je každou středu odpoledne rubrika s názvem O čem se mluví. Moderátorka pořadu Zora Ježková společně s redaktorem/redaktorkou a hostem/hosty rozeberou aktuální téma, o kterém se mluví v Olomouckém kraji či v některé obci, městě nebo regionu.

Nicméně podle Ředitelství silnic a dálnic všechny postupují tak rychle, že se je s velkou pravděpodobností podaří dokončit už do konce roku 2025.

Jde tedy o úsek mezi Říkovicemi a Přerovem, což je úplně poslední část dálnice D1. A po jejím dokončení už řidiči jedoucí například z Brna do Ostravy nebudou muset z „dé jedničky“ sjíždět do Přerova.

Další stavbou, která významně uleví řidičům tentokrát přímo v okolí Olomouce, je plánované dokončení obchvatu Olomouce na dálnici D35 v úseku Slavonín – Křelov. To je známé a nepříjemné místo u nákupního centra Globus, kde aktuálně vznikají každý den dlouhé kolony.

Poslední stavbou je dálnice D55 mezi Olomoucí a Přerovem, konkrétně úsek Olomouc-Kokory. I tady práce podle silničářů pokračují rychleji, než se původně počítalo, a celá stavba by se tak mohla zkrátit o 150 dnů.

Kromě dálnic pak samozřejmě silničáři pracují i na dalších projektech. Letos například budou podle krajského ředitele Ředitelství silic a dálnic Martina Smolky pokračovat ve výkupech pozemků pro plánovaný obchvat Šternberka.

Jak to letos bude s opravami dálnic a silnic prvních tříd? Kde musí řidiči počítat s omezeními? Bude ŘSD opravovat také silnice na Jesenicku a Šumperku, které poškodila loni na podzim povodeň? I na to hledala odpovědi reportérka Lenka Kratochvílová.

V rubrice O čem se mluví hovořil také krajský radní pro dopravu Bohuslav Hudec z hnutí ANO. Mimo jiné odpovídal i na tyto otázky:

  • Jaké budou priority v oblasti silniční dopravy, jaké opravy jsou z pohledu Olomouckého kraje nejzásadnější?

  • Jak se do těchto plánů promítly zářijové povodně?

  • U řady oprav v minulosti lidé kritizovali nedostatečnou koordinaci mezi krajskou a obecními samosprávami, případně ŘSD, jak tomu chcete předcházet?

  • Kraj se také zabývá železniční dopravou, jaké investice letos chystaté v této oblasti?

  • Hodlá nové vedení kraje pokračovat v přípravách vybudování tunelu pod Červenohorským sedlem, o které se mluví minimálně několik desetiletí?  

Poslechněte si další díl zpravodajsko-publicistické rubriky O čem se mluví.

Spustit audio

Související