Jan M. Heller: Mercedes

12. březen 2024

Mezi nejvýznamnější procesy, které změnily tvář poválečné Evropy, byl přísun levné pracovní síly z balkánských zemí a Turecka. Těch změn vrytých do tváře – nebo spíše těla – kontinentu je řada, ale jedna čára života byla, zejména v 60. a 70. letech, obzvláště dlouhá a místy bolestivá: evropská silniční trasa číslo 5, obecně známá jako Gastarbeiterroute, vedoucí zhruba z Mnichova do Istanbulu a Soluně.

Gastarbeiteři splnili v západní Evropě nejen účel, kvůli němuž tam přišli, tedy zapojení do obnovy zdecimovaného kontinentu, ale jejich přítomnost měla spoustu dalších vedlejších účinků.

Čtěte také

Jeden z nich byl důsledkem toho, že Evropa nebyla moc připravená na přání většiny z těchto nových hostí vracet se na dovolenou nebo na svátky do svých domovských zemí. S rodinami, které si přivezli, s dárky pro své blízké, se zbožím, které ve východní polovině platilo za předměty z říše snů či vědeckofantastické literatury, ale abychom to nebrali jen kolonialisticky: i Západ čekal na lahůdky z Východu.

Na tisícikilometrovou cestu se tak dávaly ve stejný okamžik miliony lidí v přetížených, po střechu našlapaných a na střeše naložených, ojetých autech ve všelijakém stavu, často na sjetých pneumatikách a s vystresovanými, mizerně připravenými a postupně čím dál víc k smrti unavenými řidiči za volantem, udržovanými v jakés takés bdělosti kávou z termosky a pořád dokola ohrávanými kazetami v autorádiu.

Čtěte také

Jenže auto bylo nutností, musíme vzít v úvahu, že tehdy neexistovaly levné letenky, letecká doprava platila za vesměs nedostupný luxus. A neexistovaly ani další vymoženosti, které nám dnes připadají samozřejmé, jako absence kontrol na vnitřních hranicích unijních států nebo dálnice. Ano, dálnice; premiantské Německo ty své už samozřejmě mělo víceméně hotové, ale už třeba ty rakouské existovaly zhusta jen na papíře. Nekonečné kolony přetížených vozů se tak pomalu proplétaly horskými silničkami a přes roztahané zemědělské vesnice.

Jak to celé vypadalo, si asi lze představit. Nekonečné čekání na hranicích, kde policisté a celníci čekali své všimné. Nekonečné dopravní zácpy všude, kde stařičké auto vypovědělo službu nebo se stalo ještě něco horšího; nehodami byla proslulá zejména jugoslávská část, „Autostráda bratrství a jednoty“, což byla navzdory honosnému názvu obyčejná dvouproudová silnice s betonovou vozovkou, v členitém terénu plná zatáček, na níž se pohybovaly těžké kamiony stejně jako koňské potahy.

Čtěte také

Žádná moc velká možnost si odpočinout, natož se pár hodin prospat, ale ani umýt se, odskočit si na toaletu. Kdepak velkokapacitní, nonstop otevřené benzínky; možná tak někde na louce. Protesty místních nebyly většinou nic platné, někde přibyly aspoň varovné tabule v turečtině, řečtině nebo srbochorvatštině, vybízející k ohleduplné jízdě. V zimě musela někdy při rozplétání stokilometrových kolon chaoticky do sebe vklíněných neovladatelných vraků asistovat armáda. Ale jinak moc nikdo nevěděl, co s tím. Hejno tažných ptáků pohání síla, kterou zastavit nelze.

Evropská silnice č. 5 je dnes už mýtus, mladší a o hodně menší sestřička americké Route 66. Hororové příběhy o zkorumpovaných četnících a balkánském stylu řízení nezmizely, jako samozřejmě nezmizela sezonní migrace, ale byly víceméně vytlačeny za unijní hranice; tam se prý ještě nějaké takové dobrodružství zažít dá.

Čtěte také

Už se asi ale nebude opakovat jedna proslulá historka, která v souvislosti s gastarbeiterskou trasou dodnes koluje: že prý na nějaké křižovatce v centru Mnichova, který, podotkněme, tenkrát ještě neměl dálniční okruh, jakýsi dezorientovaný řidič stáhl kličkou okénko a zavolal na policistu: Prosím vás, kudy se jede na Istanbul?

Nedávno přišla z kteréhosi chorvatského městečka zpráva, že tam péčí jednoho obyvatele vzniká pomník balkánské migraci na Západ v podobě sochy starému mercedesu. Šílené je to jen na první pohled; což není právě starý mercedes nejlepším pomníkem doby, kterou má připomínat? Vždyť to nebyl jen dopravní prostředek, ale statusový symbol, ztělesnění úspěchu po všech štrapácích, jimiž jeho hrdý majitel prošel; v takové Albánii v 90. letech jsem měl pocit, že jsem se ocitl v časové smyčce, když mě při stopování míjely samé takové mercedesy.

Čtěte také

Teprve ten, kdo si přivezl z Německa nebo Rakouska ojetý mercedes, byl přijat do elitního klubu těch, kteří byli iniciováni. Ne, není na tom nic divného, mercedes je pro Jugoslávii něčím podobným jako replika lodi Mayflower v přístavu Plymouth v americkém státě Massachusetts, jako válečná parní lokomotiva typu 52 na mnoha nádražích bývalého Sovětského svazu. A jen čas ukáže, co přesně znamená, že pomník osobnímu automobilu postavila právě doba, která si tento druh dopravy postavila na piedestal.

autor: Jan M. Heller
Spustit audio