Kde v Olomouckém kraji přibydou nové radary na neukázněné řidiče? Poslechněte si zpravodajskou rubriku
Celkový počet úsekových rychloměrů, laicky řečeno radarů, na českých a moravských silnicích překročil na konci loňského roku čtyři stovky. Vyplývá to z dat Českého metrologického institutu. Města a obce se stále častěji snaží udržet bezpečnost na silnicích. A tak není divu, že počet míst s úsekovým měřením poroste v Olomouckém kraji i letos.
Velkou pozornost vzbudily radary umístěné na několika místech v Olomouci. První čtyři stacionární radary od loňska dohlížejí na automobilový provoz v ulicích Okružní, Švabinského, Přerovská a Dalimilova v Olomouci-Chomoutově. Například od ledna do konce srpna zaznamenaly celkem 13 tisíc případů překročení povolené rychlosti automobilů.
Za tento dopravní přestupek magistrát řidičům ukládá pokuty, které v případě překročení rychlosti o deset kilometrů v hodině činí 750 korun a u rychlostí vyšší o 20 kilometrů v hodině 1250 korun.
O rubrice
Zpravodajsko-publicistická diskuse na téma, které hýbe regionem. O tom je každou středu odpoledne rubrika s názvem O čem se mluví. Moderátorka pořadu Zora Ježková společně s redaktorem/redaktorkou a hostem/hosty rozeberou aktuální téma, o kterém se mluví v Olomouckém kraji či v některé obci, městě nebo regionu.
Řidičům tak loni město za tento prohřešek vyměřilo pokuty za několik milionů. Teď na jaře magistrát chystá další tři radary. Řidiči by si proto měli dát pozor na překročení nejvyšší povolené rychlosti v ulicích Jižní, Slavonínská a v Týnečku ve Šternberské ulici.
Olomoučtí strážníci měří rychlost i jedním mobilním laserovým radarem. Tyto radary používá městská policie pouze na místech, která jim předem odsouhlasila Policie České republiky.
Čtěte také
Radary by měly nově hlídat rychlost také motorkářům na Červenohorském sedle. Krajský úřad v Olomouci už vydal stavební povolení pro soustavu stacionárních radarů na silnici přes Červenohorské sedlo na pomezí Šumperska a Jesenicka.
Serpentiny horské silnice jsou dlouhodobě oblíbenou lokalitou příznivců rychlé jízdy, automatické měření rychlosti by mělo riskantní jednání výrazně omezit.
Obyvatelé okolních obcí to vítají, dlouhodobě totiž upozorňují na hluk, který motorkáři způsobují, když zkouší sílu svých strojů. Instalaci bude ještě předcházet výběrové řízení, ve kterém bude Ředitelství silnic a dálnic hledat zhotovitelskou firmu.
Úsekové měření spustili i na Šternbersku a Uničovsku. Jsou s nimi spokojeni? I na to hledala odpovědi reportérka Blanka Mazalová.
V rubrice O čem se mluví hovořil také Petr Bakovský, mluvčí Hranic, které jsou jedním z měst, kde s radary mají bohaté zkušenosti. Mimo jiné odpovídal i na tyto otázky:
Kdy byly v Hranicích instalovány první stacionární radary, z jakých důvodů a kolik jich funguje v současnosti?
Jaké jsou zkušenosti města s provozem radarů? Pozorujete skutečné zklidnění dopravy v místech, kde jsou nainstalovány?
Jak nákladný je pro město provoz radarů a jejich údržba? Vyplatí se to z hlediska bezpečnosti provozu?
Poslechněte si další díl zpravodajsko-publicistické rubriky O čem se mluví.
Související
-
Rychlostní radary v Olomouci odhalily od začátku roku 13 tisíc přestupků
Zhruba 13 tisíc případů překročení rychlosti zaregistrovaly od ledna do srpna stacionární radary v Olomouci. Vyplývá to z posledních statistik městské policie.
-
V olomouckých ulicích, ve kterých jsou od začátku roku radary k měření rychlosti, ubývá přestupků
V olomouckých městských čtvrtích Chválkovice a Chomoutov, ve kterých fungují od začátku roku represivní radary k měření rychlosti aut, se postupně snižuje počet přestupků.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.