Logopedie? To zdaleka nejsou jen hlásky R, L nebo Ř
Rozličné potíže s vyjadřováním, komunikační bloky a blokády, absence nebo nízká míra vyjadřování anebo práce u osob po iktu – mozkové příhodě. I toto jsou oblasti zájmu dnešní klinické logopedie.
„Nešišlej, nerozmazluj se a mluv pěkně,” nabádaly nás maminky. To když třeba i děti „docela pěkně mluvící” jen v rámci hry nebo pokusů a pokoušení, ale i učení a upevňování výslovnosti sklouznou k J nebo L namísto krrrásného R, které třeba už opravdu umějí.
Tím zrovna mimochodem objevují i jednu z možných příčin, proč někdo třeba rotacismem (ráčkováním) trpí – pozici mluvidel, zejména jazyka. Zkusíte to? Kde je jazyk přirozeně, zní-li hezké R ve slově „rebarbora” a kdepak bude u nedokonalého „jebajboja”?
„Příčinou ovšem může být i fyziologická, tělesná, anatomická – někdy teprve pozorný logoped zjistí například to, že na vině je i postavení mluvidel či kratší jazyk,” upozorňuje v Apatyce klinická logopedka Lenka Malíková.
Ta zároveň také připomíná důležitost diagnóz jako dysfázie (vývojová komunikační porucha) nebo komplexnost péče třeba o pacienty s poruchami autistického spektra.
Poslechněte si kompletní rozhovor s klinickou logopedkou Lenkou Malíkovou, která byla hostem pořadu Apatyka.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.