Nemohl jsem točit, tak jsem kreslil, říká Lubomír Hlavsa

Abyste navštívili filmové studio, nemusíte jezdit do Prahy, Brna nebo Ostravy. Můžete zamířit do Šumperka, jako jsem to udělala já. Zazvonila jsem na dveře manželů Ivy a Lubomíra Hlavsových, skvělého týmu, který vyrobil řadu dokumentárních a publicistických pořadů a který letos v červenci v premiéře v České televizi uvedl film Jan Hus – Cesta bez návratu.

„Natáčení o pravdě s Vladimírem Javorským, který má obrovské vnitřní charisma a zamýšlí se nad každou myšlenkou, bylo nádherné. Myslím si, že Husa nemohl hrát nikdo jiný, ovšem jeho obsazení napadlo nejdříve mou ženu“ říká Lubomír Hlavsa, který nezapomíná ani na moravské herce, třeba na ty šumperské.

Objeví se určitě i v jeho připravovaném projektu o Jeronýmovi Pražském. Při přebírání Ceny Olomouckého kraje za přínos v oblasti kultury, kterou letos získal, si už plácl s Ondřejem Vetchým.

Z natáčení dokumentu Vltavské kaskády

Na otázku, jestli by i dnes, kdy se věnuje filmařině, dokázal namalovat komiks, kterému se věnoval před Sametovou revolucí, odpoví, že bez problémů. „Nedávno jsem třeba dělal seriál pro školy do etické výchovy, nemaloval jsem ale tužkou na papír, pracoval jsem samozřejmě na počítači.“

Maloval, protože jako věřící člověk s pevnými názory, nesměl studovat obor, který by ho bavil nejvíc. Kresby mu vycházely v ABC, Stezce, Čtyřlístku, Stopě, Aréně nebo Kometě.

Z natáčení dokumentu Pod ochranou Žerotínů, na snímku Lubomír a Iva Hlavsovi

„Komiks to je vlastně storyboard, což je scénář pro film, takže jsem prostě k filmařině tíhnul odjakživa.“ A směje se při vzpomínce, kdy jako sedmiletý kluk vyrobil budovu kina, uprostřed udělal díru, kam dával fotky a promítal tak rodině svůj první film.

Z natáčení filmu D. Zeisberger- apoštol indiánů, skupina Moravanů
autor: voj
Spustit audio