Smlouva o dílo a případné reklamace

12. prosinec 2014
Právní poradna

Pokud jste si objednávali jakoukoli službu při stavbě domu, rekonstrukci bytu nebo například při úpravě zahrady, víte, že je dobré uzavřít smlouvu o dílo. Jak by taková smlouva měla vypadat podle nového občanského zákoníku a jak se bránit, když služby nebyly povedeny podle smlouvy, poradí právník Tomáš Šperka.

Nový občanský zákoník například odstraňuje například dvojkolejnost obchodní a neobchodní smlouvy o dílo. Dílo je nově dokončeno, pokud je předvedena jeho způsobilost sloužit svému účelu. Objednatel může převzít dílo s výhradami nebo bez nich.

Pokud ovšem převezme dílo bez výhrad, promlčují se mu práva ze zjevných vad díla a soud mu je nepřizná, pokud to zhotovitel připomene. Novinkou nového občanského zákoníku je možnost předávat a přebírat dílo i po částech, pokud lze od sebe odlišit jednotlivé stupně. Další novinka je právo svémocného prodeje, které občanský zákoník připisuje zhotoviteli.

Neznamená to nic jiného, že pokud si objednatel věc nepřevezme bez zbytečného odkladu poté, co mělo být dílo dokončeno, nebo po vyrozumění o pozdějším dokončení díla, upozorní zhotovitel objednatele, že má v úmyslu věc prodat a stanoví mu lhůtu k jejímu dodatečnému převzetí. Ta nesmí být kratší než jeden měsíc. Po uplynutí lhůty může zhotovitel věc vhodným způsobem prodat na účet objednatele.

„S problémy týkajícími se špatně uzavřených smluv o dílo a pozdějšími snahami o reklamaci provedených služeb se v poslední době setkávám opravdu často,“ říká Tomáš Šperka.

autor: pis
Spustit audio