Trati stále poničené povodní čekají na projekt opravy. Jezdit by se na nich mělo v závěru roku 2025
Povodně v září roku 2024 postihly mnoho oblastí lidské činnosti na severní Moravě a ve Slezsku. Jedním z výrazně vodou poničených odvětví byla i doprava a to jak silniční, tak i železniční. Zatímco některé trati byly zprovozněny v rekordně krátkém čase, jiné na své zprovoznění stále ještě čekají.
Odborníci, ale i laická veřejnost se vesměs shoduje, že jestliže při povodních něco zafungovalo naprosto skvěle tak to byla předpovědní služba meteorologů. Díky ní bylo možné se na mnoho negativních jevů mohutných srážek připravit a tak přestože byl spad deště extrémní, byly škody na majetku, ale zejména na lidských životech výrazně menší než v roce 1997.
I na železnici jsou pro tyto případy připraveni. Posilují se služby pracovníků Správy železnic, sledují se aktuální předpovědi a poučeni jsou i strojvedoucí, kteří jezdí výrazně opatrněji a hlásí případné narušení kolejiště zvedající se vodou. Sledujíc se také místa, kde pracovníci SŽ ze zkušenosti vědí, že zde hrozí zatopení kolejiště či vymletí podloží a podobně.
Stejně tomu bylo i loni v září. Některým škodám se však vzhledem k extrémnímu vzedmutí vod prostě nedalo zabránit. V takovém případě nastupuje zejména snaha o co nejbezpečnější provoz. „Vlaky jezdily, dokud to bylo bezpečné, pak se prostě musely tratě uzavřít,“ vysvětluje Miroslav Volek, přednosta správy tratí Olomouc SŽ.
Hned poté, co voda opadla, vydali se zaměstnanci Správy železnic na obhlídku tratí. Byly však i výjimky. Například na Jesenicku byly poničené nejen trati, ale i obydlí většiny drážních zaměstnanců, a tak bylo potřeba povolat posily, protože tito měli prostě jiné starosti.
Vlaky jezdily, dokud to bylo bezpečné, pak se prostě musely tratě uzavřít.
Miroslav Volek, přednosta správy tratí Olomouc SŽ
Okamžitě se začíná také pracovat na obnově provozu, někde stačí tratě zkontrolovat, případně opravit drobná poškození a vlaky mohou vyjet. Při volbě priorit hraje roli také frekventovanost trati. První se tedy po povodni opravovala koridorová železnice v úseku mezi stanicemi Hranice na Moravě a Ostrava-Svinov.
Mezi nejvíce postižené oblasti patřilo Šumpersko a Jesenicko. Tamní železnice byly mnohdy podmleté vodou, byly vyplavené náspy. Na Jesenicku se dokonce u Kobylé stalo místo kolejiště řečištěm řeky Vidnávky.
Opravy postupovaly podle harmonogramu, který byl volen podle možností opravy. První byly zprovozněny úseky do Hanušovic. Zejména proto, aby spěšné vlaky z Hanušovic vyjíždět zase zpět. Do listopadu byla dokončena oprava trati do Jeseníku. Právě zde byly velmi poškozené úseky železnice, ale přesto se podařilo termíny stihnout. Mimo jiné i proto, že ke stavbařům bylo milosrdné i zdejší jinak drsné počasí.
Opravena byla i část trati na polském území, takže vlaky už mohou jezdit také z Krnova přes Glucholazy až do Mikulovic. Zde tak na trati 318 chybí opravit úsek mezi Mikulovicemi a Písečnou. Právě tady došlo k rozsáhlému sesuvu, který bude nutné sanovat a upravit i podloží. „To nejde dělat bez průzkumu, který už proběhl a bez řádného projektu, který určí, jak tuto trať opravit. I proto zde zatím obnova stojí,“ vysvětluje Miroslav Volek.
V Žulové bude i nové nástupiště
Druhou tratí, která doposud není průjezdná, je železnice mezi stanicemi Lipová-Lázně – Javorník. Zde je bez poškození úsek z Lipové do Vápenné, kde jezdí alespoň nákladní doprava. Za Vápennou však řeka Vidnávka trať významně poškodila. Kromě narušení drážního tělesa je zde poničená i stanice Žulová, kde jsou podemleté koleje včetně výhybky a čísti perónu.
Vůbec nejhorší je stav trati v Kobylé nad Vidnávkou a částečně ve Velké Kraši. I zde čeká správa železnic na dokončení projektu na opravu, aby mohla vysoutěžit stavební firmy, které se do opravy pustí. Pokud vše půjde jak má, mohlo by se na trati opět začít jezdit na podzim roku 2025. Dobrou zprávou je, že při opravě stanice Žulová se cestující dočkají i nového nástupiště a komfortnějšího přístupu do vlaku.
Více se o celé problematice dozvíte v dalším díle cyklu Přímo z místa.
Pořad Přímo z místa můžete ve vysílání Českého rozhlasu Olomouc poslouchat každou neděli od 09:10, následně pak neomezeně ZDE na webu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.