Tyfloservis pomáhá lidem se zrakovými problémy už třicet let

9. srpen 2021

Služeb Tyfloservisu využívají lidé, kteří se narodí nevidomí, dále ti, kteří přišli o zrak během života a lidé slabozrací. „A také rodinní příslušníci, kteří se zajímají o to, jak pomoci, jak uspořádat byt a jaké sehnat pomůcky,“ doplňuje Veronika Haiclová, vedoucí olomouckého střediska.

Nevidomý Jaromír Tvrdoň se na Tyfloservis obrací řadu let. „Třeba při nástupu na střední školu jsem v Olomouci potřeboval pomoct s prostorovou orientací. Prošel jsem si s doprovodem veškeré trasy, abych trefil do klíčových míst,“ říká. Využil ale i kurzy vaření a sebeobsluhy.

Tyfloservis učí klienty se zrakovým handicapem žít co nejvíce samostatně. Poskytuje dvě oblasti služeb – rehabilitaci zraku, což je nácvik práce s optickými pomůckami, kdy člověk ještě využívá zbytky zraku. „A na to navazující služby z oblasti sociální rehabilitace, nácviky různých dovedností, jako např. ovládání mobilního telefonu, kontroly podpisu nebo rozlišování mincí a bankovek,“ říká Veronika Haiclová.

Jaromír Tvrdoň u sebe nosí tři důležité pomůcky. „Tou nejzásadnější je bílá hůl, pak mobil s hlasovým výstupem a vysílačka VPN, která má šest tlačítek. Díky ní se třeba na zastávce dozvím, kde jsem, kdy a kterým směrem z ní odjíždějí spoje,“ vysvětluje student Cyrilometodějské teologické fakulty Univerzity Palackého.

autor: voj
Spustit audio