Až čtyřicet procent dětí jde do prvních tříd s nějakou vadou řeči, říká logopedka Renáta Vrbová

Většinou jde o dyslalii, patlavost, poruchu artikulace hlásek. Dále o koktavost a vývojovou dysfázii, což už je těžší narušení řeči, které v sobě zahrnuje spoustu problémů. „Nebo dysartrii, palatolalii nebo mutismus, kdy dítě nemluví vůbec třeba s paní učitelkou,“ doplňuje Renáta Vrbová.

Sama jako malá koktala a nelíbila se jí paní logopedka, ke které chodila, byla prý příliš direktivní. Proto to dělá jinak. „Současné děti jsou bystřejší, energičtější a proto potřebují rychle se střídající podněty. Sedět u zrcadla a opakovat po sobě, to už nestačí. Musíme nabízet hry, úkoly, nejrůznější hračky,“ vyjmenovává vedoucí olomouckého Speciálně pedagogického centra logopedického Renáta Vrbová.

Povyprávět jednoduchý příběh podle obrázků bývá pro děti ve školce nepředstavitelný problém. Na podzim s kolegy v Olomouckém kraji navštívil Renáta Vrbová dvě třetiny mateřských škol, kde nabízeli logopedickou depistáž. „Pracujeme s dětmi s narušenou komunikační schopností, které by potřebovaly logopedickou péči a tím předcházíme vzniku větších obtíží ve školním věku,“ vysvětluje.

autor: voj
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.