Dlouhodobý stres je nebezpečný

5. březen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy MUDr. Michal Kryl
0:00
/
0:00

Stres je přirozenou součástí našich životů. Je to důležitý stimul pro schopnost adaptace a přežití. Pokud je ale dlouhodobý, škodí a promítá se do zdravotního stavu. „Lidé nespí, jsou vyčerpaní, nemají chuť k jídlu, jsou často nemocní, nemůžou se soustředit, mají problémy v práci a konflikty ve vztazích,“ vyjmenovává MUDr. Michal Kryl.

Za stres můžeme označovat všechno, co nás nutí přizpůsobit se novým okolnostem, co nám nějakým způsobem působí přetížení. Označuje se jako o moderní strašák, skrytý nepřítel nebo tichý zabiják. Odolnost proti stresu se individuálně liší.

Pokud je stres nad naše možnosti, nad naše copingové strategie, které jsme částečně podědili a částečně se naučili od svých rodičů, začne organizmus vydávat varovné známky, které zasahují veškeré orgánové systémy. Hodně lidí si stěžuje na trávicí potíže, mění se jim dýchání. „Důležité je zmínit i imunitní systém. Dlouhodobý stres totiž potlačuje imunitu a snižuje obranyschopnost organizmu,“ doplňuje Michal Kryl, primář Psychoterapeutického oddělení Psychiatrické léčebny ve Šternberku.

Pomoci může práce s dechem. „Nezadržujte dýchání, ani nedýchejte zrychleně a nepravidelně, protože organizmu pak chybí kyslík. Zklidněte se, zhluboka se nadechněte, chvíli zadržte dech a vydechněte,“ radí šternberský lékař a dodává, že další dobrou pomůckou ve stresovém napětí je přepnutí pozornosti. „Říkám tomu zakotvení v přítomnosti, což velmi dobře umějí přírodní a východní národy.“

autor: voj
Spustit audio