Kurátoři olomouckého muzea umění připomenou undergroundové výstavy Jindřicha Štreita

Jindřich Štreit byl jediným fotografem, který skončil v době normalizace kvůli svým snímkům ve vězení. V malé vesničce Sovinec na severní Moravě vytvořil jedno z důležitých undergroundových uměleckých center. Pořádal tam výstavy i koncerty nezávislých hudebníků. Se členy tamního JZD taky vyrážel na zájezdy za umělci tehdejší šedé zóny. I tyto události připomíná dokument, který připravili při příležitosti výročí sametové revoluce pracovníci olomouckého Muzea umění.

„Myslím, že to byl taky trochu protest,“ vzpomíná na toto období fotograf Jindřich Štreit.

V mezinárodním česko-polském projektu zpracovává tento umělecký fenomén Štěpánka Bieleszová z olomouckého Muzea moderního umění. „Od roku 1974 na Sovinec zval většinou své přátele, kteří měli určitý problém s tehdejší politickou správou,“ říká Bieleszová s tím, že tyto aktivity neunikly tehdejšímu normalizačnímu dozoru. „Profesor Štreit je jediný český fotograf, který byl za své fotografie vězněn v období normalizace,“ dodává kurátorka.

Výtvarnice Inge Kosková na sovinecké akce vzpomíná velmi ráda. Často se nejednalo jen o výtvarné výstavy. „Zval různé hudebníky, literáty, měl tam divadelní představení, takže to bylo úžasné,“ říká výtvarnice.

Na akce chodili i místní obyvatelé, většinou zemědělci z družstva. A podle dalšího účastníka a současně výtvarníka Jiřího Lindovského byly slavné především autobusové zájezdy za neformálním uměním, které Jindřich Štreit, tehdy dispečer z JZD, pořádal.

Štěpánka Bieleszová proto se svými kolegy z Muzea umění mapuje tento příběh o neoficiální výtvarné scéně a umění. Vytvořili také krátký film o tomto sovineckém fenoménu, který má za sebou i první úspěchy.

autor: bam
Spustit audio

Související