Písařov vznik republiky vítal. Jeho nevýznamnějším pomníkem je stavba evangelického kostela

27. říjen 2023

Obec Písařov se rozkládala na národnostní hranici. Přesto si z velké části vždy zachovala svůj český charakter a už od konce 19. století se zde objevovaly snahy o posílení českých národnostních snah.

To se dotýkalo zejména školství. Původní škola zde existovala při farnosti, později v roce 1827 bylo přistavěno je stávající škole druhé patro. Ve škole se vyučovalo jak česky, tak i německy. V roce 1884 byly zahájeny práce na stavbě německé školy, kterou zřídil německý školský spolek Schuverein.  V roce 1893 byla konečně zřízena česká škola.

Už v roce 1887 byl v Písařově založen i odbor Národní jednoty, jejímž prvním předsedou byl pozdější významný činovník a místní rodák František Reichl. K národnostně smýšlejícím spolkům v Písařově tak můžeme zařadit i Sokol, jehož první jednota v širokém okolí vyla založena už v roce 1912 právě v Písařově.

Do rozvoje obce významně vstoupila i první světová válka, ze které se nevrátilo do rodné obce na padesát místních občanů. A tak lze pochopit, že změny 28. října roku 1918 byly v obci přivítány s nadšením. Už v roce 1919 byla u hasičské zbrojnice vysazena Lípa svobody a v roce 1924 byl v obci vztyčen i pomník prezidenta Tomáše Garrigue Masaryka. V obci byla také otevřena dlouho toužebně žádaná česká měšťanská škola a obec se výrazně počešťovala.

Zajímavé byly v tomto směru také náboženské poměry v Písařově. Do Bílé hory patřila i zdejší obec k výrazně protestantským oblastem. Pověsti z okolí obce vyprávějí hrůzostrašné příběhy, které můžeme připsat těžkému životu nekatolíků, kteří raději než změnu víry volili odchod ze svých domovů a těžce pak přežívali v nehostinných horách.

Po 300 letech však už většina zdejších obyvatel byli katolíci. Zajímavé však je, že podle dobových zpráv zde minimálně na přelomu 19. a 20. století žilo několik rodin, kterým se říkalo starověrci. Tito sice formálně patřili k římskokatolické církvi, ale byli přesvědčeni, že pravým náboženstvím je židovství. To se projevovalo například v tom, že světili sobotu a někteří se dali pohřbít i na židovském hřbitově v Úsově. Část ze starověrců navíc vytvořila spiritistický kroužek, jehož členové se scházeli v sobotu večer, aby zpěvem modliteb a žalmů uváděli do transu médium, skrze které promlouvali s duchy zemřelých.

Modlitební sál sborového domu

Když se po vzniku republiky rozpoutalo přestupové hnutí Pryč od Říma, našla ve zdejším kraji velkou podporu Českobratrská církev evangelická. První kázání se zde uskutečnilo v roce 1922, kdy zde k místním lidem promlouval vikář Rudolf Šedý, kterého mnozí znali jako kazatele z nedalekého Svébohova, kde působil v tamním evangelickém sboru. V Písařově vznikla nejprve v roce 1925 kazatelská stanice, která byla v roce 1929 přeměněna na filiální sbor. Kazatelé sem nejprve dojížděli, údajně na kole až ze Zábřeha. Na konci 30. let se ke sboru hlásilo kolem 200 věřících z Písařova i okolních obcí. Zajímavé je že členy sboru se stali i zmínění starověrci, kteří si ale nechali některé své staré zvyky. Vznikl zde i pěvecký kroužek využívaný při bohoslužbách

Původně se bohoslužby konaly, kde se dalo, nejčastěji ve škole. Teprve 28. října roku 1930 byl položen základní kámen a o tři roky později byl dokončen unikátní sborový dům. Stavba byla pro Písařov zcela netypická svou modernistickou kompozicí. Autorem návrhu byl královehradecký architekt Oldřich Liska, který projektoval také kostel v nedaleké Hrabové. V Písařově se mistrně vyrovnal nejen s náročným terénem v podobě prudkého svahu, ale také se zasazením stavby do venkovského prostředí. I když byla stavba dlouho mimo zájem odborníků, dnes se zájem o ni opět zvedá. Částečný útlum činnosti sboru dnes vede k tomu, že stavba hledá nové využití, například jako společenské a kulturní centrum.

Spustit audio