V Olomouci má letos dojít k parkovací revoluci. Vedení města ale zatím nemá k zavedení novinek vybavení
Vedení Olomouce chce letos spustit plánované změny v systému parkování ve městě. Nově by řidiči měli platit za odstavení aut i v šiřším centru města a na sídlištích. Zatím ale radnice nemá vybavení a zařízení potřebné pro zavedení novinek.
„Všechny strany, které jsou v současné koalici, říkají, že chtějí parkovací politiku, že to chceme spustit,“ ujišťuje náměstek primátora za hnutí ProOlomouc Tomáš Pejpek.
V čem je tedy problém? To vysvětluje Martin Luňáček z olomouckého magistrátu. „Je nutní zajistit nezbytné komponenty pro spuštění celého systému. Ať už je to agendový systém pro řešení automatizace přestupků, pořízení vozidla, které bude detekovat přestupky, pořízení dopravního značení, doplnění a výměna parkovacích automatů i zavedení možnosti on-line nákupu dlouhodobých parkovacích karet,“ uvádí Luňáček.
Je nutní zajistit nezbytné komponenty pro spuštění celého systému.
Martin Luňáček z olomouckého magistrátu
Čeká se tedy na výsledky výběrových řízení za desítky milionů korun a také na aktuálně nedostatkové zboží – čipy nebo dopravní značky. Nová parkovací politika je ve své podstatě jednoduchá. Dělí město na čtyři zóny: A (pěší zóna), B, (historické centrum), C (širší centrum) a D (sídliště).
Pracuje se s myšlenkou, že každý by měl mít právo parkovat v místě trvalého bydliště. Rezidenti si koupí roční parkovací kartu na jedno auto. Další už přijde podstatně dráž. Letos na jaře by se měly změny v parkování rozjet v širším centru města. „V širším centru, kde dneska parkování není regulované, je základní hodinová sazba 20 korun na hodinu s tím, že jednu hodinu má člověk zdarma,“ upřesňuje Tomáš Pejpek.
Vedení města počítá s tím, že v Olomouci dobře funguje hromadná doprava a lidé mířící do Olomouce a pohybující se po Olomouci ji budou ještě víc využívat. Na pojíždění autem po městě už před lety rezignovala mladá Olomoučanka Kája, která popisuje v jedné z ulic ze zóny C, tedy v širším centru, že zaparkovat je často nemožné. „Nejsou tady parkovací místa. Musím jezdit autobus,“ dodává. I když se možnosti parkování do budoucna změní, nemíní svou taktiku s městskou hromadnou dopravou měnit. „Pořád mě asi vyjde lépe lístek na autobus,“ dodává.
Spuštění zóny C by podle Martina Luňáčka mohlo začít v testovacím režimu na jaře, v dalších krocích pak dokončit na podzim. Na pravidlech parkování na sídlištích zatím není mezi koaličními stranami shoda. Pravdou ale je, že parkování ve velké části Olomouce už nebude zadarmo. Zvlášť okrajové části města totiž využívají dojíždějící, kteří rezidenční čtvrti mění v parkoviště.
Chcete mít zprávy (nejen) z vašeho kraje pořád při ruce? Odebírejte Zprávy ČRo Olomouc ve svých podcastových aplikacích Můj Rozhlas, Spotify, Google Podcast nebo Apple iTunes.
Související
-
Vedení olomoucké radnice se rozhodlo odložit připravovanou parkovací revoluci ve městě
O širší centrum a sídliště se měly rozšířit současné zpoplatněné parkovací zóny v Olomouci. K tomu ještě ale minimálně několik měsíců nedojde.
-
Dražší parkování. Radní Olomouce finišují s přípravami nového placeného parkovacího systému
Dražší stání v centru, rozšíření zón placeného parkování a taky regulace statické dopravy na sídlištích. To jsou některé změny, které připravuje vedení Olomouce.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
,Vysoká škola. Nízká mzda?‘ Třináct fakult českých univerzit protestuje proti nízkým platům vyučujících
-
Stavební spoření se může státu hodit, bez podpory se ale nejspíš zhroutí, varuje bankéř Juchelka
-
Vícenásobný zelený záblesk západu Slunce. Snímek fotografů z Česka a Slovenska se stal fotkou dne NASA
-
Bez vlajek, hymny a národních barev. Mezinárodní olympijský výbor je pro návrat sportovců z Ruska