Vše, co potřebujete vědět o chystaném tunelu pod Červenohorským sedlem. Odpovídal i hejtman Olomouckého kraje

4. říjen 2023

Tunel pod Červenohorským sedlem, stavba, o které se diskutuje desítky let, je znovu ve hře. V dalším díle rubriky O čem se mluví jsme o něm hovořili s odborníky a politiky.

Už zaprášený plán na tunel pod Červenohorském sedlem v Hrubém Jeseníku se znovu dostal na světlo. O tunelu, který by výrazně zkrátil čas cestujícím mezi Jesenickem a Šumperskem, se znovu začalo mluvit v posledních měsících poté, co olomoucké hejtmanství nechalo na základě požadavku starostů Svazku obcí údolí Desné zpracovat územní studii, jestli by taková stavba byla vůbec možná. A byla, alespoň podle závěrů této studie, jak ji prezentovali zástupci Olomouckého kraje.

Představení nové rubriky

Zpravodajsko-publicistická diskuse na téma, které hýbe regionem. O tom bude každou středu odpoledne rubrika s názvem O čem se mluví. Moderátorka pořadu Zora Ježková společně s redaktorem/redaktorkou a hostem/hosty rozeberou aktuální téma, o kterém se mluví v Olomouckém kraji či v některé obci, městě nebo regionu.

V roce 2003 získal záměr souhlasné stanovisko ministerstva životního prostředí. Resort ale vybudování tunelu podmínil prodloužením železniční trati z Koutů nad Desnou do Bělé pod Pradědem, což by znamenalo její převedením tunelem a tedy výrazné zvýšení nákladů. O tři roky později firma Lesostavby Šumperk zkrachovala, a veškeré přípravy tak ustaly. Tou hlavní překážkou byly hlavně finance a taky obavy z dopadů na životní prostředí.

V letošním roce záměr oživilo vedení Olomouckého kraje, které na základě podnětů Svazku obcí údolí Desné nechalo vypracovat zmíněnou územní studii. Tentokrát ale na stavbu železničního tunelu. Ze studie kromě jiného vyplývá, že cesta vlakem z Jeseníku do Olomouce by se zkrátila na 55 minut.

Lidé ve vedeních obcí na Jesenicku povětšinou záměr vítají. Podle nich je špatná dopravní dostupnost jedním z důvodů, proč se region vylidňuje. Nová železnice do Šumperka, která by výrazně zkrátila dojezdové časy, by tak mohla pomoct tento problém řešit. „Pokud by bylo možné být za hodinu v Olomouci, tak si myslím, že by to byla velká pomoc,“ konstatuje nezávislý starosta České Vsi Petr Mudra.

Spíše skeptičtěji pohlíží na celý projekt například v Loučné nad Desnou, na jejímž katastru by tunel začínal. Vedení obce kromě jiného poukazuje na to, že s ním záměr předem nikdo nekonzultoval. Z územní studie navíc podle vedení obce vyplývá, že by se napříč Loučnou musela vybudovat nová železnice, což by výrazně ovlivnilo rozvoj Loučné.

Pokud by bylo možné být za hodinu v Olomouci, tak si myslím, že by to byla velká pomoc.
Petr Mudra, nezávislý starosta České Vsi

„Je pro nás velmi nevýhodné, že už teď máme v územním plánu a v zásadách územního rozvoje na jedné straně obchvat Loučné a na druhou stranu nově tento železniční koridor. Nás to jako území strašně limituje, proto doufám, že Olomoucký kraj na to bude myslet, a jedno nebo druhé z toho zmizí,“ popisuje starostka Loučné Petra Harazímová.

  • Proč se vedení Olomouckého kraje rozhodlo projekt znovu oživit?
  • Zabývala se studie proveditelnosti pouze železničním tunelem, nebo se ještě stále uvažuje i o tunelu pro silniční dopravu? 
  • Pokud by vše šlo dobře – kdy by se mohlo začít stavět, kolik by to stálo a kde byste na to vzali peníze?
Hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek (nalevo) a Petr Daněk, architekt, projektant a člen Komise pro dopravu Rady Olomouckého kraje

Nejen na to v rubrice O čem se mluví odpovídali hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek z hnutí STAN, zvoleným za koalici Piráti a STAN, a Petr Daněk, architekt, projektant a člen Komise pro dopravu Rady Olomouckého kraje za hnutí STAN. Poslechněte si.

Ve středu 11. října se budeme bavit na téma hospicová péče. Poslouchejte od 15:20, záznam následně naleznete ZDE na webu.

Spustit audio