Zabezpečených přejezdů v Olomouckém kraji je méně než polovina. Jaké plány má Správa železnic?
I letos policisté a záchranáři z Olomouckého kraje řeší dopravní nehody na železničních přejezdech. Ta poslední byla v pondělí v Hlubočkách na Olomoucku. O problematice zabezpečení železničních přejezdů jsme mluvili s mluvčím Správy železnic Dušanem Gavendou.
Čtěte také
Kolik přejezdů v Olomouckém kraji je nechráněno? Jsou takové i na frekventovaných cestách?
Vzhledem k charakteru a území sítě v Olomouckém kraji máme trošku opačný poměr než celkově v republice, kde je zabezpečených přejezdů nadpoloviční většina. Tady je to ze 478 přejezdů, které aktuálně v kraji máme, 217, takže zabezpečení je na méně než polovině přejezdů. Ale ty, které nemají osazení zabezpečovacím zařízením, jsou jen na účelových komunikacích, nebo maximálně na komunikacích třetí třídy.
Zhruba jakou částku Správa železnic investuje ročně do zabezpečení přejezdů v Olomouckém kraji? Kolik přejezdů ročně za tyto peníze zabezpečíte?
Částka i počty se rok od roku liší, protože Správa železnic se snaží modernizace přejezdů vždycky spojovat například s rekonstrukcemi tratí a podobně. V loňském roce to bylo kolem 90 milionů korun a zmodernizovalo se sedm přejezdů. Ale o rok dříve ta částka dosahovala více než 230 milionů a přejezdů se zmodernizovalo 17. V letošním roce by měla probíhat modernizace u 14 přejezdů a částka by se měla pohybovat kolem čtvrt miliardy korun.
„V letošním roce by měla probíhat modernizace u 14 přejezdů a částka by se měla pohybovat kolem čtvrt miliardy korun.“
Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda
Které přejezdy plánujete zabezpečit letos?
Budou se zabezpečovat přejezdy na trati mezi Uničovem a Šumperkem, kde rekonstrukce aktuálně probíhá, ale kromě toho plánujeme doplnit závory například na trati Lipová-lázně, Javorník v Českém Slezsku, tam by to mělo být na přejezdu u Horních Heřmanic. Připravujeme osazování závor na trati z Olomouce do Opavy, nebo na trati z Hanušovic do Mikulovic.
Máte přehled, v kolika procentech můžou za dopravní nehody na přejezdech řidiči aut a v kolika chyba techniky, například porucha výstražné signalizace nebo závor?
V tomto případě to číslo hovoří naprosto jednoznačně. Když vezmu loňský rok, kdy došlo k 152 střetům na železničních přejezdech, tak ve všech těchto případech to bylo zaviněno řidiči nebo také cyklisty. I takové případy jsme v Olomouckém kraji zaznamenali. Většinou tím faktorem bývá nepozornost řidičů, nebo přímo i riskování a nerespektování výstrahy. Méně časté je pak vyhodnocování situace, kdy třeba řidič uvázne za závorami.
Související
-
Na přejezdu v Hlubočkách se srazil rychlík s osobním autem, řidiče transportoval vrtulník
Na přejezdu v Hlubočkách na Olomoucku se v pondělí před polednem srazil rychlík s osobním autem. Při nehodě se vážně zranil řidič auta, šlo o muže středního věku.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Stávku kolegyň v administrativě podporujeme. Jejich platy jsou mizerné, říká šéf Unie státních zástupců
-
5 dní se Rusové snaží prolomit naši obranu v Kurské oblasti. Vojáci stojí pevně, říká Zelenskyj
-
Praktičtí lékaři na konci října na dva dny zavřou ordinace. Protestují proti úhradové vyhlášce
-
Politolog Just: Zvyšování platů politiků je důsledek zákona. Vláda si jen vybrala špatné načasování