Cyklostezku na trase bývalé dráhy doplnil železniční skanzen

20. květen 2023

Unikátní cyklostezku vybudovali před dvěma lety nedaleko Zábřeha. Celá její trasa je vedena po tělese bývalé hlavní železniční trati mezi Prahou a Olomoucí, která byla při stavbě koridoru napřímena a vede kolem původní trasy v několika tunelech.

Trasa se hned po dokončení stala vyhledávanou nejen cyklisty, ale také pěšími turisty a in –line bruslaři. Kromě nich sem však pravidelně přijíždějí také milovníci železniční historie, které se kromě trasy vedoucí po bývalém náspu lákají i nedávno umístěné exponáty železničního skanzenu.

Údolí Moravské Sázavy protíná pohraniční masív Zábřežské vrchoviny oddělující Moravu od východních Čech. Už odpradávna tudy vedla obchodní stezka. Když se na počátku čtyřicátých let 19. století začala projektovat železnice, která měla spojit Olomouc s Prahou, bylo jasné, že povede právě tudy. Pro stavitele však nebylo údolí řeky nijak příjemnou lokalitou. Moravská Sázava se zde hluboce zařezává do kopců v okolí, a tak bylo nutné vybudovat několik mostů a také hluboké zářezy, které umožnily dodržet alespoň minimální poloměry oblouky na trase, která se zde ovšem i tak divoce vlnila.

První vlak tudy projel v srpnu roku 1945

Stavba byla zahájena v roce 1843 a 20. srpna 1945 projel po trati první vlak, který spojil Vídeň s Prahou. Trať poté sloužila až do dvacátých let, kdy přibyla druhá kolej. Takto železnice přežila období druhé světové války i následné období plánovaného hospodářství.

Na konci devadesátých let bylo rozhodnuto, že trasy stávajících hlavních tratí projdou rekonstrukcí pro vyšší rychlosti. Zatímco v rovinatějších úsecích stačilo vyměnit železniční svršek, úsek mezi Českou Třebovou a Zábřehem se musel z velké části napřímit a vést novou trasou. Stavba byla dokončena v roce 2006 a poté osiřela i část železničního náspu mezi vesnicí Lupěné a Hoštejnem na Zábřežsku. Trať vedla půvabnou krajinou a třikrát překonávala Moravskou Sázavu. Tehdejší vedení zábřežské radnice se rozhodlo využít tento úsek pro cyklostezku. Ta byla dokončena v roce 2012.

Další díly z pořadu Technické památky si poslechěte ZDE 

Trasa cyklostezky měřící 2,5 km si vyžádala na 12 milionů. Přes počáteční nedůvěru se zde začali okamžitě po dokončení objevovat nejen cyklisté, ale také bruslaři a pěší návštěvníci. Výhodou cesty je že propojila rozsáhlou síť cyklostezek ve východních Čechách s podobnou sítí na Zábřežsku a pod Jeseníky. Cesta však nezapomíná ani na historii. Pět naučných panelů připomene nejen krásy zdejší přírody, ale také historii železnice, která tudy vedla. Do otevření stezky bylo toto údolí přístupné pouze vlakem a tak byla pro mnohé návštěvníky první cesta touto trasou premiérou.

Kromě třech mostů, které mají původní konstrukci navrženou pro těžké vlaky trasa projíždí dvě zářezy, jež připomínají obtížnost stavby někdejší železnice. Od loňského roku zde však pro milovníky železniční historie přibyla i další atrakce. Je jí železniční skanzen, který v několika exponátech připomíná slávu drah minulosti. Hlavním exponátem skanzenu je vyřazená průmyslová parní lokomotiva 317.053, vyrobená ve škodovce. Lokomotiva byla umístěna na pomníku v Lysé nad Labem a není bez zajímavosti, že před odvozem si v jejím kotli udělal byt místní bezdomovec. Mašina je sice nefunkční, po rekonstrukci a novém nátěru už zase zdobí zdejší údolí.

Kromě lokomotivy pak mohou návštěvníci shlédnout ještě muzeální kousky zabezpečovacího zařízení včetně závor a historického semaforu, který sem byl převezen z trati nedaleko Jablunkova

Znáte z kalendáře Českého rozhlasu Olomouc pro rok 2023

Spustit audio