Dávno zrušená úzkorozchodná železnice láká k procházkám

9. prosinec 2023

Železnice přinesla do Nízkého Jeseníku prosperitu a pokrok v cestování. Stejné to bylo, když se na konci předminulého století slavnostně budovala lokálka z Moravského Berouna do Dvorců. Vydržela v provozu necelých čtyřicet let a ještě před válkou ji zase rozmontovali. Na výlet po jejich zbytcích se však dá vydat i nyní.

Dráha protnula Nízký Jeseník už v roce 1872, kdy byla dokončena železnice z Olomouce do Opavy po trase Jantarové stezky. Moravský Beroun získal spojení díky stanici v nedalekém Ondrášově, který je od města jen asi dva kilometry. Horší situace byla ve Dvorcích. Ty byly od trati vzdálené a místní průmysl tak skomíral.

I proto bylo rozhodnuto o stavbě lokální dráhy, která napojí městečko na páteřní trať. Stavba trati byla zahájena C. k. státními drahami na jaře roku 1898 a 31. 12. 1898 byla předána veřejnému provozu. Zpočátku sem jezdily čtyři páry osobních vlaků, později ještě méně, a to vedlo následně k zrušení tratě pro nedostatečnou rentabilitu.

Železnice byla postavěna jako úzkorozchodná trať s roztečí kolejí 760mm, což byl v rakouské monarchii obvyklý rozchod pro tyto typy tratí. Celková délka trati byla necelých 12 kilometrů a vycházela ze stanice Ondrášov (dnes Moravský Beroun). Poté zamířila do Moravského Berouna, odtud do Čabové a Rejchartic a končila v železniční stanici Dvorce.

Železniční most přes Bystřici v Ondrášově

Dopravu zajišťovaly malé parní lokomotivy řady U, které byly vyráběny lokomotivkou Krauss a spol. v Linci. Po roce 1918 převzaly trať ČSD, ale v té době jí už významně konkurovala silniční doprava. V roce 1930 byl provoz zastaven a dopravu osob zajišťovaly autobusy ČSD. V roce 1937 bylo pak rozhodnuto o demontáži kolejí a zařízení a trať byla nadobro opuštěna.

Další díly z pořadu Technické památky si poslechěte ZDE 

Za druhé světové války a také po ní se objevily plány na výstavbu železniční propojky mezi Ondrášovem a Budišovem nad Budišovkou, přičemž se počítalo s využitím tělesa rozebrané úzkorozchodky. Plány se však nerealizovaly a trať zůstala opuštěna.

Dnes se po bývalé železnici zachovalo kupodivu dost stop. Hned u stanice Moravský Beroun se klene přes řeku Bystřici most, který kdysi převáděl dráhu přes řeku. V terénu jsou místy dodnes znatelné stopy někdejších zářezů a náspů. Zachovaly se také budovy někdejších nádraží. V Moravském Berouně je skrytá za branami místního podniku ale v Čabové slouží jako chata.

Pohlednice Moravského Berouna s nádražím (vpravo) z roku 1921

V soukromých rukou je též někdejší konečná stanice ve Dvorcích, kde se zachovala nejen původní dispozice stavby, ale také původní depo a prostor kolejiště, které slouží jako dvorek. Pozoruhodností Dvorců je, že k tomuto domu stále vede nádražní ulice, přestože sem vlak, už přes devadesát let, nejezdí. Po stopách trati, hlavně v lesích kolem současné silnice I/46 se stále vydávají nadšenci pátrající po její zmizelé slávě.

Znáte z kalendáře Českého rozhlasu Olomouc pro rok 2023

Kalendář Českého rozhlasu Olomouc 2023: Dávno zrušená úzkorozchodná železnice láká k procházkám
Spustit audio