Plán odpočívek na D35 mezi Olomoucí a Mohelnicí naráží na odpor obcí, zemědělců i tamních obyvatel

26. březen 2025

Ředitelství silnic a dálnic chystá stavbu odpočívek u dálnice D35 mezi Olomoucí a Mohelnicí. Počet stání kolem této silnice je nedostatečný a je třeba jej navýšit. Proti plánu, který předložilo, se postavili zástupci některých samospráv, ale také obyvatelé či zemědělci.

Místo, kde by měla odpočívka přesně stát, zatím jisté není. Ředitelství silnic a dálnic v minulosti vybralo pro umístění dvě alternativní lokality. Obě jsou u dálnice D35. Jedna poblíž Loštic na Šumpersku, druhá ta možná lokalita je nedaleko Litovle. Konkrétně u místních částí Unčovice a Rozvadovice.

O rubrice

Zpravodajsko-publicistická diskuse na téma, které hýbe regionem. O tom je každou středu odpoledne rubrika s názvem O čem se mluví. Moderátorka pořadu Zora Ježková společně s redaktorem/redaktorkou a hostem/hosty rozeberou aktuální téma, o kterém se mluví v Olomouckém kraji či v některé obci, městě nebo regionu.

V případě loštické varianty by šlo o odpočívku na jedné straně dálnice, přičemž přístupná by byla z obou směrů. A to pomocí mostu. V té litovelské variantě by šlo o parkovací plochy po obou stranách dálnice.

Samosprávy Litovle a Loštic s plány nesouhlasí. Už v únoru po jednání o odpočívkách, které se konalo na litovelské radnic, to sdělili představitelé obou samospráv. Mělo by se podle nich stavět jinde než na kvalitní zemědělské půdě. Nezávislý starosta Litovle Viktor Kohout tehdy řekl, že má obavy mimo jiné z dopadu na kvalitu ovzduší.

Podobně se dopadů na životní prostředí obává i Šárka Havelková Seifertová, nezávislá starostka Loštic. Město podle ní na negativní dopady záměru upozorňuje už dlouhodobě. A nesouhlasí s jeho umístněním na zemědělskou půdu. To je podle loštické starostky problém i pro další lidí v dané lokalitě.

​Aktuální informace o výstavbě dálnice D35:

  • Úsek Mohelnice – Staré Město – Opatovec: Příprava tohoto 34 km dlouhého úseku zaznamenala zpoždění. Původně plánované zahájení výstavby v roce 2025 bylo posunuto na rok 2026, s cílem dokončení do konce desetiletí, ideálně v roce 2029.

  • Západní obchvat Olomouce (Slavonín – Křelov): Stavba 3,2 km dlouhého úseku byla zahájena 27. února 2024. Dokončení je plánováno na konec roku 2025, což by mělo výrazně zlepšit dopravní situaci na západním okraji Olomouce.

  • ​Úseky v Pardubickém kraji: V roce 2024 byla zahájena výstavba úseků kolem Vysokého Mýta, včetně tunelu Homole. Dokončení těchto úseků je plánováno na rok 2026.

Očekává se, že dálnice D35 bude plně průjezdná mezi Olomoucí a Hradcem Králové do roku 2029, čímž vznikne důležitá alternativa k dálnici D1. ​

Co zaznělo v Litovli na únorové tiskové konferenci zástupců samospráv, Ředitelství silnic a dálnic a taky parlamentu? Jaký byl výstup z jednání? Došlo k návrhu, jak situaci s odpočívkami řešit komplexněji? I na to hledal odpovědi redaktor Josef Čermák.

V rubrice O čem se mluví hovořil také Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Mimo jiné odpovídal i na tyto otázky:

  • Jaké jsou hlavní důvody, proč byly vybrány některými zástupci dotčených obcí, obyvateli či zemědělci rozporované lokality pro odpočívky?

  • Jak se při výběru míst zohledňuje blízkost obydlí a kvalita orné půdy?

  • Jaká je aktuální potřeba odpočívadel pro kamiony na D35? Jaké jsou plánované kapacity a vybavení odpočívadel?

Poslechněte si další díl zpravodajsko-publicistické rubriky O čem se mluví.

Jan Rýdl, tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic
Spustit audio

Související