Železné mostní konstrukce patří k největší exponátům Muzea silnic ve Vikýřovicích
Nádvoří Muzea silnic ve Vikýřovicích u Šumperka je plné silničářských strojů a zařízení. Najdeme zde ovšem i exponáty rozměrnější – například tři obloukové železné mosty, které donedávna překlenovaly významné řeky regionu i přesto, že byly vyrobeny již v předminulém století. Vše ještě doplňuje unikátní lávka pro pěší z nádraží v nedalekém Šumperku.
Cesta mostů z běžného provozu do muzea byla poměrně rychlá. Ve chvíli, kdy přestaly vyhovovat zvyšujícímu se provozu na silnicích, byly sejmuty a nahrazeny moderními mostními konstrukcemi. Naštěstí však neputovaly do šrotu, jako desítky jejich předchůdců, ale díky nadšencům i ze Správy a údržby silnic bylo rozhodnuto je převést do nového muzea silnic, kde vhodně doplnily vnitřní expozici věnovanou silničním mostům jako takovým.
Mosty jsou pro zdejší region typické, v minulosti jich zde stávalo mnohem více, protože mosty vyrobila železářská společnost bratří Kleinů v Sobotíně. Její mostní konstrukce byly instalovány nejen zde, v kraji pod Jeseníky, ale doslova po celé monarchii. Dodnes najdeme některé výrobky této firmy například v Krnově, kolem Vídně i v Maďarsku. Firma používala obloukové a nosníkové mosty na stavbách, které sama budovala.
Zmíněné tři mosty z muzea ve Vikýřovicích ovšem stávaly na Šumpersku. Nejstarším z nich je most z roku 1888, který původně překlenoval řeku Třebůvku v Moravičanech. Je z mostů v muzeu také největší a pozoruhodný i netypickým zavětrování, oblouků v horní části příhradových oblouků. Most byl snesen v roce 2009. Jeho nosnou konstrukci tvoří dva ocelové, příhradové, nýtované parabolické nosníky o výšce 3,95 metrů a délce 30,6 metrů.
Jen o něco mladší byl most, který stál na hranici katastrů obce Hrabenov a Ruda nad Moravou a překlenoval řeku Moravu. Most vyrobený v roce 1893 přežil i katastrofální povodeň v roce 1997. Osudnou se mu však stala omezená nosnost a malá šířka. I díky ní byl v roce 2007 snesen a umístěn v muzeu.
Další díly z pořadu Technické památky si poslechěte ZDE ←
Nejmladší ze zdejších třech silničních mostů je oblouková konstrukce mostu původně umístěného nad řekou Moravskou Sázavou na moravskočeské hranici nedaleko Hoštejna. Tento most byl vyroben v roce 1900. Byl snesen už na konci devadesátých let, a protože tehdy muzeum silnic ještě neexistovalo, byl díky nadšencům dlouhá léta uskladněn na Správě a údržbě silnic.
Kromě mostů najdeme v muzeu silnic ještě jeden železný unikát, který ovšem sloužil pěším. Původní lávka, která stála při Lidické ulici v Šumperku, umožňovala lidem bezpečně překonat seřazovací část šumperského nádraží, kde sice dodnes existuje přejezd, ale stejně jako kdysi zde častý posun neumožňuje bezpečné překonání kolejiště. Lávka je výrobkem železárny v Brance u Opavy založené už v roce 1862. Samotná lávka byla vyrobena v roce 1914. I když už dlouho nesloužila k přechodu přes kolejiště, ještě v devadesátých letech stála nad nádražím v Šumperku. Skončila nakonec v muzeu, ale existuje záměr, kdy by po důkladné opravě opět mohla sloužit veřejnosti. Mohla by totiž převádět do muzea návštěvníky přes frekventovanou silnici I/11 v sousedství muzea.
Kromě venkovních exponátů mostních konstrukcí stojí za to zavítat i do útrob muzea, kde je mostům věnována rozsáhlá expozice. V ní se mimo jiné dozvíte, jaký byl vývoj mostního stavitelství od pravěku až po moderní mosty, překlenující například mořské úžiny.
Znáte z kalendáře Českého rozhlasu Olomouc pro rok 2023
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.