Od Pradědu na Hanou: Hranické viadukty
Další rozhlasová pohlednice vás pozve za jednou unikátní technickou památkou na okraj Hranic.
A protože hranice leží v Moravské bráně, není pochyb o tom, že rozvoj železniční dopravy přímo souvisí s rozvojem průmyslu a to i přesto, že když byla v roce 1836 zahájena výstavba jednokolejné železniční trati, která měla spojit Vídeň s Haličí, předkládal se tehdy císaři tento projekt zejména jako výhodný pro dovoz soli a pohyb vojska.
Ferdinand Dobrotivý tehdy souhlasil se stavbou a akciová společnost, která tehdy spíše než na sůl myslela na ostravské uhlí a železo, začala se stavbou Severní dráhy císaře Ferdinanda, tvořící severovýchodní část rakouské monarchie.
Pro realizaci projektu byla vytvořena akciová společnost, která začala se stavbou, a tak 7. července 1839 přijel vlak do Brna, 1. září 1841 do Přerova, 17. října 1841 do Olomouce a 15. srpna 1842 do Lipníka nad Bečvou. Jenže poté byla výstavba kvůli nedostatku financí přerušena a obnovena byla až v květnu 1844. Až v sobotu 1. května 1847 byl zprovozněn úsek Lipník – Bohumín a Hranicemi začala projíždět pravidelný vlakový provoz.
Přestože Moravská brána byla pro dopravu ve směru sever - jih vždy nejvhodnější alternativou, stavba železnice si vyžádala mnohé technické stavby, které převedly trať přes členitý terén. Připomeňme dnes již nepoužívaný tunel ve Slavíči či Jezernické viadukty. No a právě u Hranic se viadukty objevují také.
A právě k nim se můžete vydat v pátek 25. října v našem vysílání.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.