Od Pradědu na Hanou: Po stopách plánované trati ze Sobotína do Rýmařova
Další rozhlasová pohlednice vás pozve nejen na běžky, na kolo nebo na pěší výlet krásnou krajinou Jeseníků, ale také za jednou technickou zajímavostí, která však bohužel zůstala jen na papíře.
Vydáme se totiž ve stopách plánované železniční trati, která měla spojit Šumperk s Rýmařovem a o jejíž stavbě se nejvíce mluvilo na přelomu 19. a 20. století.
To byla doba největšího rozvoje lokálních tratí a tehdy byl vlak také nejspolehlivějším dopravním prostředkem nejen pro osobní přepravu, ale zejména pro přepravu zboží. A právě snaha o co nejlepší propojení dvou průmyslových center stála za projektem železnice, která měla protnout jesenický hřeben.
Už v roce1878 přivítali Rýmařovští první vlak z Valšova. Byla to taková sláva, že se hned začalo uvažovat o prodloužení trati dále do Polska. I tato snaha, která zahrnovala náročný průchod horským terénem zůstala jen na papíře. Stejně tak projekt, který měl Rýmařov napojit na již vybudovanou lokální trať Zábřeh Sobotín, která byla dokončena v roce 1871.
Nejdříve se projektanti pokusili zpracovat napojení na trať Hrabišín – Rýmařov, ale od roku 1894 byla preferována spojnice právě do Sobotína.
Proč nakonec k její výstavbě nedošlo, se dozvíte od Mirka Kobzy v pátek 25. ledna.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka