Vzácné nahrávky špičkových varhaníků z kostela sv. Mořice v Olomouci

1. září 2014

Ještě před založením Mezinárodního varhanního festivalu Olomouc pořádal Antonín Schindler přednášky, v nichž představoval skladatele, vzácné nástroje a organizoval koncerty na nových varhanách ve Václavkově sále olomouckého Krajského muzea. První ročník festivalu se konal v roce 1969.

Hned z toho druhého najdeme ve fonotéce Českého rozhlasu Olomouc záznamy skladeb kupř. v podání maďarského hráče Ference Gergelyho a Lea Sowerbyho z USA.

Antonín Schindler - spoluzakladatel Moravské filharmonie, houslista, violista, varhaník, ředitel kůru a organolog, podle jehož návrhu se od roku 1959 deset let rekonstruovaly Englerovy varhany, autor zvonkohry na olomouckém orloji, také literát a vlastivědec nastoupil do kostela sv. Mořice v roce 1945 a působil zde až do smrti v roce 2010.

V pořadu Englerovy varhany v Olomouci, který v roce 1995 natočil redaktor Jan Sulovský a režíroval Václav Málek, vyzdvihl Antonín Schindler výjimečnost nástroje, který mezi lety 1740 a 1745 postavil proslulý mistr varhanář Michael Engler: „ Patřil v té době mezi tři severoevropské varhanáře. A náš nástroj byl tehdy největší ve střední Evropě. Ta práce byla mimořádně skvělá a poctivá. Ukazuje to skutečnost, že kromě několika drobných oprav prodělal nástroj za víc než dvě stě let pouze jednu velikou opravu v roce 1886.“

Profesor Antonín Schindler

Z pořadu se dozvíme i to, že po druhé světové válce zbyly varhany jako jediné v naší zemi a jako jedny ze dvou z celkové tvorby Michaela Englera, a tak bylo vládou rozhodnuto, že se jedná o jednu z nejcennějších památek tohoto druhu a že nástroj bude nejen zrestaurovaný, ale také rozšířený, aby bylo možno na něm interpretovat také současné skladby. I dnes se jedná o největší varhany u nás a jedny z největších v Evropě. Po rekonstrukci lze od starého hracího stolu ovládat barokní nástroj a celou škálu píšťal a zvukových center, kterých je přes deset tisíc, pak lze rozeznít od nového posuvného pětimanuálového stolu ve tvaru připomínajícím čtvrtku vajíčka. Následně prošly varhany ještě další modernizací, kdy byly doplněny například o elektronické komunikační rozhraní MIDI.

Nástupcem Antonína Schindlera v kostele sv. Mořice se stal Karel Martínek. Podle něj je výjimečný nádherný zvuk, kterým se proslavily už původní Englerovy varhany, výtvarné zpracování barokní skříně od sochaře Filipa Sattlera a také velikost nástroje a jeho zvukové vybavení, které umožňuje varhaníkům využívat barevné možnosti do krajností a interpretovat zde širokou škálu varhanní literatury. Jak říká, podílet se na chodu Mezinárodního varhanního festivalu Olomouc bylo jeho profesním snem.

Varhaník Karel Martínek a hudební redaktor Antonín Schindler mladší

Za dobu konání této hudební slavnosti navštívila Olomouc řada špičkových interpretů ze zahraničí, a ČRo Olomouc má jejich vystoupení zaznamenána ve své fonotéce. Nahrávání v kostele má svá specifika, zvlášť u nástroje s tak obrovským rozsahem, dynamikou a množstvím rejstříků. Dlouhá léta se na nahrávkách od sv. Mořice podílí i zvukový mistr Zdeněk Slavotínek: „Z půdy spouštíme na horolezeckém laně čtyřmetrové ráhno s mikrofony, to zafixujeme ve výšce asi dvanácti až patnácti metrů nad podlahou ve středu píšťal. V rámci festivalu bývá jeden z pěti koncertů doprovázen orchestrem Moravské filharmonie. Když je orchestr velký, tak hraje dole v kostele a varhaník sedí na kůru. Několik desetin vteřiny pak trvá, než doletí zvuk od varhaníka k orchestru a zpět. Souhra se pak koordinuje pomocí videa.“

Mezinárodnímu varhannímu festivalu se bude věnovat další z dílů cyklu Hlásí se Olomouc v neděli 24. srpna ve 14:30. Poslechneme si v něm nejen ukázky nahrávek z festivalu, hlas profesora Schindlera, ale také vzpomínku jeho syna Antonína Schindlera, který je současným hudebním redaktorem Českého rozhlasu Olomouc.

autoři: sul , Aleš Spurný
Spustit audio